-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آيا بسم اللّه الرحمن الرحيم و اعوذ بالله من الشيطان الرجيم از آيههاي قرآن مجيدند؟

عبارت بسم اللّه الرحمن الرحيم طبق عقيدة ما شيعيان و برخي از اهل سنت از آيات قرآن مجيد است، منتها در سورة حمد يك آية مستقل است و در سورههاي ديگر جزء آيه اوّل هر سوره به شمار ميآيد.

امّا عبارت اعوذ بالله من الشيطان الرجيم از آيههاي قرآن نيست. ولي در قرآن توصيه شده است پيش از شروع به تلاوت قرآن، اين عبارت را به زبان بگوييم و از شرّ شيطان به خداوند پناه ببريم.

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَـَنِ الرَّجِيمِ; (نحل، 98) اين آيه شيوة استفاده كردن از قرآن مجيد و چگونگي تلاوت آن را بيان ميكند، زيرا براي بهره بردن از قرآن پر بار بودن محتواي آن كافي نيست; بلكه موانع فهم قرآن بايد از وجود ما و از محيط فكر و جان ما برچيده شود تا به آن محتواي پربار دست يابيم.

در اين آيه استعاذه طلب پناه است و معنا اين است كه وقتي قرآن ميخواني از خداي متعال بخواه مادامي كه مشغول خواندن هستي از اغواي شيطان رجيم پناهت دهد، پس استعاذهاي كه در اين آيه بدان امر شده حال و وظيفه قلب و نفس قاري قرآن است; او مأمور شده مادامي كه مشغول تلاوت است اين حقيقت، معني استعاذه به خدا را در دل خود بيابد، نه اين كه صرفاً در ابتداي قرائت به زبان بگويد: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم و اين استعاذه زباني تنها مقدمهاي براي ايجاد كردن آن حالت نفساني مطلوب است.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 12، ص 494، جامعه مدرسين.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.